Mathilde Evaline Jansen (Diepenveen 1981) woont in Amsterdam en werkt als fotografe en (kunstproject) begeleider met onder meer kinderen.
Na een sociale studie studeerde ze fotografie aan de Rietveld Academie in Amsterdam (2005), mixed media aan de Academie voor Schone Kunsten in Praag (2004) en studeerde af als fotografe aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (2001-2006). In 2016 behaalde ze het post-HBO diploma Beroepskunstenaar in de Klas (BIK) te Amsterdam.

Mathilde nam deel aan internationale art residency programma's en werkte o.a. in Tsjechië, Iran, Spanje, Engeland, Duitsland, Portugal, België en Tanzania.

Dar es Salaam was een tweede thuis; in 2011 kreeg zij een dochter met een Tanzaniaanse ondernemer/manager, die zij in Nederland opvoedde. 

Mathilde werkt als (mixed media) kunstfotograaf. En als conceptueel en documentair fotograaf in opdracht van media en bedrijven (en particulieren) zoals KPN, Eneco, Strukton, HP/De Tijd, nrc next, Samen Ondernemen, The Tipping Point Foundation en internationale zakelijke clienten uit de regio Amsterdam.
Haar kunstfotografie is geëxposeerd in onder meer Amsterdam, Berlijn en steden in de VS waaronder San Francisco. Haar interculturele, sociaal-economische en ecologische thema's zijn tijdens presentaties tevens besproken bij creatieve en zakelijke evenementen. 

Haar kunstfotografie richt zich op de relatie tussen menselijke structuren, natuur en economie in stedelijke en landelijke gebieden. Middels een conceptuele en poëtische aanpak legt zij verbanden tussen een globale markt en natuurlijke grondstoffen. Internationale verhoudingen en interculturele dialoog vormen op suggestieve wijze een onderlaag in haar projecten, waarbij gelijkheid gesimuleerd of geconfronteerd kan worden.
Mathilde benadert onderwerpen intuïtief en biedt verrassende perspectieven op innovatie; evolutie en bewustzijn. Haar werkwijze is onderzoekend en interventionistisch. 
Ze laat zich raken door organische elementen op locatie, als een openbare studio of decor waarin fantasie en realiteit samengaan. Zoals door een constructie van producten zoals bekers of bladeren van bomen. Haar projecten vormen een spel tussen actualiteit en verbeelding. 

Door bepaalde negatieven na het fotograferen te bewerken met gevonden materialen en inkt, lijkt Mathilde het medium fotografie soms te overstijgen. "Is dit een schilderij of een foto?" Deze werkwijze past bij haar missie, waarbij kunst als open creatieproces verweven raakt met alledaagse maatschappelijke structuren. Geensceneerde fotografie is soms niet van haar documentaire fotografie te onderscheiden; een krantenknipsel kan tot een surreele collage leiden, en een fotoprint kan op een schetstekening lijken. 



Weergave:


Bezig met laden...
visibility

Mathilde Jansen - Potential Landscape #4

Potential landscape #4 is gemaakt bij de Oeverlanden in Amsterdam, een gay meeting spot.

399,00

visibility

Mathilde Jansen - Transvaal

De foto Transvaal kwam tot stand in een periode dat Mathilde het alledaagse en werkende leven van bewoners en arbeiders observeerde.

399,00


Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.